Varumärke och (kommunala) bolag

Vilken nytta gör varumärkesarbete i bolagen? Frågan ställs på sin spets när Göteborgs Energi ifrågasätts av två M-politiker på GT/Kvällsposten/Expressens debattsida. Malin Lernfält, ledarskribent på GP lyfter också frågan på twitter: ”Grymt bra på GTDebatt av @jonasransgard (M) och Hampus Magnusson (M) om kommunala bolags sponsring…”

Men nej, varumärkesstrategi och reklamkampanjer är inte samma sak. Varje organisation och varje företag vinner på att beskriva vad varumärket (organisationen, företaget) ska stå för, vilket löfte man ger till som omvärld. På detta sätt vet medarbetare vad som ska levereras och kunder och medborgare vad man kan förvänta sig. Ett varumärkesarbete kan ibland föregå framtida reklamkampanjer, men långt ifrån alltid. Varumärkesarbete och varumärkesstrategier ska involvera ledningen och så många som möjligt i organisationen och också övriga intressenter. För mig är det självklart att både kommunala, publika och privata bolag vinner på att utveckla sina varumärken. Vinsten består av kundnöjdhet utfrån kundernas infriade förväntningar och en ökad tillfredsställelse bland medarbetarna, samt en ökad lönsamhet i de fall detta är målet. Men vad tycker du? Är varumärkesstrategi en fråga för alla bolag, eller bara vissa? /Andrea

En kommentar

  • Henrik Lindblad skriver:

    Jag tror att alla bolag bör ha en medveten strategi kring varumärke precis som att man har en affärsplan och en affärsstrategi. Dock tror jag att det ställs olika krav på olika bolag baserat på bransch o kundförväntningar, men även baserat på ägande. För mig är det naturligt att bolag i lågmarginalbranscher har en mer återhållen o enklare framtoning än bolag med hög marginal. Bolag som har som uppgift att serva samhället bör vara återhållsamma.

    mvh

    Henrik Lindblad, marknadschef NCC Construction

Skriv en kommentar