Se upp för mediedrev i Content Marketing

hjorne-1

Att Stampen-koncernen och Göteborg-Posten haft det ekonomiskt tufft har det rapporterats om och diskuterats en tid, som till exempel här i Dagens Industri från 9 sept där Peter Hjörne, Stampen, intervjuas.

Jag blev dock illa berörd av den putslustiga tonen i artikeln om Göteborgs-Posten, ledning och ägare. (Artikel får man väl kanske kalla den…eller krönikan…eller är det kanske en bloggpost…vad vet man i dessa tider av Content Marketing?). Det är en SEO-firma vid namn Jaja som publicerat i sitt digitala nyhetsbrev. Följande citat får exemplifiera varför jag nu när vi alla är vår egen redaktion börjar saknar hantverket från en klassisk nyhetsredaktion med nyhetsvärdering och etiska diskussioner:  ”Du lever i tron att du är osårbar. Skaffar dig tidigt en webbredaktion och köper lite random sajter för att ändå visa att du hänger med. Men din värld är industrialismen där skalfördelar är allt. Därför börjar din vd, som tidigare arbetade med att sälja hamburgare, att köpa högt värderade tidningar på löpande band.” Vad vet skribenten om detta egentligen?

Under flera år arbetade jag för framlidne finansman Maths O Sundqvist. Det spekulativa mediedrev som under en tid omgav honom önskar jag vi fått se nog av. Också från alla oss som öser in våra högst personliga spekulationer och tankar i det hav vi kallar Content Marketing.

/andrea

1 954 kommentarer