Contnent Marketing gör läsaren till journalist

0131

Har också du börjat få grepp om det här med Content Marketing? Här är tre spaningar som ytterligare jäst i degen. Om det är läsnyttigt innehåll i denna bloggpost avgör du. För just så fungerar Content Marketing om jag förstått det hela rätt. Text som fram till sociala mediers intåg nyhetsvärderats av en journalist kan nu produceras av av vem som helst (du eller jag) och journalistens jobb att nyhetsvärdera skjuts istället över till läsaren.

Den stora stjärnan inom Content Marketing, Joe Pulizzi höll föredrag när Göteborgsföretaget KNTNT och Sveriges Annonsörer nyligen arrangerade ett matnyttigt seminarium om Content Marketing. Pulizzi presenterades på Content Marketing-manér i programbladet såhär: Och du får träffa, livs levande, Joe Pulizzi, content marketings fader, störste guru och främste evangelist.” Tyvärr missade jag just det föredraget men fick samma dag se Granngårdens marknadschef berätta om sin framgångsstrategi för Content Marketing.

Men som läsare och konsument får man se upp! Malin Ullgren skriver i sin krönika i DN, på temat innehållslöshet, om personer som tycks sakna just innehåll och lyfter fram Filippa Reinfeldts sommartips samt Erik Hamrén som formulerar självklarheter samt Sanna Nielsens sommarprogram. ”Det sägs att ”innehåll” är en handelsvara, något som tänkande och skrivande personer levererar till olika plattformar, till exempel en artikel till en sajt på nätet. När jag tänker på hur detta innehåll lyfts fram som en viktig produkt i tiden, tycker jag mig se att också innehållslösheten är väldigt efterfrågad,” skriver Ullgren.

Frukosten på Biopalatset smakade bra. Företaget Jajja, enligt deras egna kanaler Nordens största SEO (Sökompimeringsföretag), bjöd på kunskap om nödvändigheten av att vara sökbar på Google och vikten av att leverera läsnyttiga texter (Content) i egna kanaler (Content Marketing) för att kunden ska vilja rekommendera en (och gärna dela textens innehåll till till sina nätverk). Så vart tar de journalister vägen som inte längre har till uppgift att nyhetsvärdera texten innan den publiceras i media? Jobbar som PR-konsulter på en byrå nära dig med uppgift att producera Content möjligen. /andrea

Bildtext: Artisten Sanna Nielsen talar i Sommar i P1

1 766 kommentarer