Blogg


  • Framtoning – ny bok för chefer som vill förtjäna ett gott rykte

    PRESSMEDDELANDE Kan en riksdagsledamot skippa frisören? Kan en chef på Sveriges Television gilla miljöpartiet på Facebook? Kan en börs-vd uppnå balans i livet? Som chef är din framtoning avgörande i öppenhetens tid där allt du gör och säger kan fångas upp i sociala medier och mobilkameror som dokumenterar och publicerar på studs. I boken Framtoning. […]


  • Göteborg – ett skepp på drift utan (varumärkes-)kapten

    Vem ansvarar egentligen för bilden av Göteborg, alltså stans varumärke? Och vem ansvarar för varumärket Västsverige? Många jobbar med frågan men någon ansvarig har ännu inte klivit fram. Nu är det dags, axla ansvaret, kliv fram! Åtminstone Göteborgs varumärke är värdefullt för oss alla. Ingen lämnar väl ett skepp på drift utan kapten? Om du […]


  • Att jobba med varumärket är smart och omtänksamt

    Att bry sig om varumärket för den organisation eller det företag man jobbar på är att bry sig om sina medmänniskor. Att bry sig om hur man uppfattas är varken ängsligt eller fåfängt, att skaffa information om sitt varumärke är att få ett kvitto på att det man gör är rätt också ur betraktarens ögon, […]


  • Boken Framtoning – så blir du bättre på att kommunicera

    Läs boken Framtoning® – så blir du bättre på att kommunicera. Här berättar intervjuade chefer, ledare och politiker om sin framtoning och ger tips till andra ledare och till dig som vill växa in i ett ledande ansvar. Boken som är skriven av Andrea Jovell Swensson och publicerad på Informationsförlaget kommer ut i januari. Försäkra dig […]


  • Tipsar om spontana möten

    På Svenska Mässan höll vi föredrag om hur man bäst hanterar alla dessa spontana möten människor emellan. Vidunderligs programpunkt om Mingel och möten var på fredag eftermiddag i samarbete med Stiftelsen Entreprenörskap och Handelskammaren./Andrea


  • Också skolan är ett varumärke

    Begrepp som varumärke och marknadsföring är traditionellt kommersiellt belastade begrepp. Att lyfta in dessa i skolans värld kan leda till en viss begreppsförvirring, men tills dess att begreppsfloran utvecklats får vi leva med denna avighet. Jag anser att den skola som utvecklar sitt varumärke och vårdar sitt rykte visar omtanke om nya och befintliga elever, […]


  • Mingelfilmen snart på marknaden

    Håll ögonen efter releasefesten! Mingelfilmen är snart på marknaden. Nyligen hade vi nöjet att anlita Sofia Johansson och alla filmproducenterna på TEN Film & Communication. Till vardags jobbar de med storheter som IKEA. Vi intog Vasa Konsthall i Göteborg för en hel dag med filminspelning. Tack vare alla underbara vänner och samarbetspartners som ställde upp […]


  • Flow ökar kompetensen

    Jag hade anledning att fördjupa mig i forskning kring lycka och Flow nyligen. Nytt för mig var att i flow, detta härliga tillstånd, utvecklar vi samtidigt både våra kunskaper och kompetenser, samtidigt som vi vistas utanför komfortzonen. Utan dessa kunskapsutmaningar riskerar vi att tappa motivation. Jag drar slutsatsen att vi alltså behöver större utmaningar när […]


  • Sagt om Varumärkesresan™

    Under året har vi på Vidunderlig haft möjligheten att få arbeta med Smedingeskolan, i Kungsbacka kommun. Ledning och medarbetare deltog i utvecklingsprogrammet Varumärkesresan™ med handledning av Vidunderlig.  Både termerna och innehållet upplevdes till en början främmande, begreppet varumärke är fortfarande relativt nytt i skolvärlden. Desto gladare blev vi när vi fick höra röster från 15 […]


  • Ledarens värderingar påverkar

    Andrea Jovell Swensson, Maria Ivarsson , Tor Eneroth och Martin Sande debatterar i Dagens Samhälle: Årets resultat av Sverigestudien visar att positiva värderingar, som traditionellt förknippats med svenskt ledarskap tappar  i ranking. Detta till följd av samhällsskandaler och enskilda ledares agerande… Läs debattartikeln om vilken betydelse ledarens värderingar har för organisation och samhälle.  Artikeln ser du […]